reklama

Rodičia sú somári ?

"Systém výučby, udržiavaný pri živote každodenným známkovaním v škole a ťažiskom učenia sa doma, výkonotvornosťou na úkor prežívania, kŕčovitou kognitívnosťou a nedôverou voči žiakovi, netreba vylepšovať – ale odstrániť." (Blaško

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

"Ak sa žiaci učia kvôli známkam či rodičom, už len aby sa začali učiť kvôli sebe." (Blaško M.,Úvod do modernej didaktiky I.)

"Niektoré tie slovné hodnotenia boli tak vágne, že sa z toho aj tak nevedeli rodičia vysomáriť," "Alebo keď chce rodič presnejšie poznať, ako sa jeho dieťa správa, z toho slovného hodnotenia sa nemusel vyznať." (Mikolaj J., aktulne.sk)

Nedá sa mi zareagovať na tieto slová šéfa rezortu MŠ SR, na reakcie niektorých rodičov, ktorí rátajú priemery svojich ratolestí na kalkulačke a sú užasnutí nad priemerom 1,03. A hlavne tých, čo sa im nepáčilo, keď sa dozvedeli na vysvedčení, že ich dieťa vie pekne čítať, ale s počítaním ma menšie problémy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujali ma dve rozdielne reportáže. Na TV JOJ, kde učiteľka rozdávala žiakom vysvedčenia, kde boli známky v štvorstupňovej škále a každému dieťaťu pridala osobný komentár. Slovné hodnotenie. Bolo to pekné. Potom však deti separovala, tedy vybrala asi piatich, ktorí prospeli s vyznamenaním. Áno, už aj na nižšom primárnom vzdelávaní budeme hodnotiť žiakov PSV, PVD , P, N. Budú to potrebovať, na osemročné gymnázia, ktoré čoskoro zlikvidujeme.

Druhá bola na sme.sk. Deti dostávali prvý krát vysvedčenia s krátkym slovným hodnotením. Mali problém ich prečítať, a tak pani učiteľka im usilovne vypisovala známky na tabuľu a žiaci ich porovnávali (veľmi dobré, dobré, uspokojivé a neuspokojivé).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké bolo nadšenie, keď sa dozvedel malý chlapec, že má so správania veľmi dobré a potom také isté písmenka mal aj pri troch predmetoch.

Vraj podľa MŠ SR, pri hodnotení vedomostí prváka ide o zvládnutie učiva na požadovanej úrovni. Keď naše deti doniesli vysvedčenie so samými veľmi dobre, vedeli sme, že máme supermana. Ale keď tam boli známky dobré, uspokojivé a neuspokojivé. Čo malo naše dieťa, aké vlastne je?

Tak pri tomto novom hodnotení nám poradili vraj odborníci. Jednoznačne. Boli to odborníci. Nebudem hodnotiť tento chaos, ani odbornosť, to nie je mojím cieľom, ale chcem len naznačiť, že ako zástanca tvorivo humanistickej výchovy a nadšenec nových trendov vo výchove a vzdelávaní, tvrdím, že svojou neodbornosťou sa vraciame o riadny kus späť. Nová reforma je ako starý vtip, keď domorodý Australčan sa pýta svojho suseda, ako sa má zbaviť starého bumerangu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradca MŠ SR, renomovaný psychológ, autor mnohých diel, téz a myšlienok, akýsi garant modernej koncepcie výchovy v slovenskom školstve a garant netradičných didaktických koncepcií, Prof. Miron Zelina, zdôrazňuje, že "pedagóg má premyslene, cieľavedome a profesionálne kreativizovaťa humanizovať osobnosť dieťaťa, prostredie, v ktorom dieťa žije, aj sám seba."

Ale ako budeme kreatizovať deti, ak im od útleho školského veku ohodnotíme ich prácu, slovami, známkami, ktoré im nič nepovedia. Resp. ich traumatizovať tým, že preboha nemajú veľmi dobré alebo len 2. Spomínam si na detstvo, keď spolužiak, ktorý často chýbal, mal na polroka 2 a závidel mi moju veľkú 1. Kvalitatívny rozdiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Hodnotenie výkonov žiakov by malo mať multifunkčný charakter. Takými funkciami hodnotenia
sú motivačná, rozvíjajúca, podporná, disciplinizačná, poradenská, prognostická" (Blaško M.,Úvod do modernej didaktiky I.)

Tento polrok sme naše školstvo ešte viac byrokratizovali. Vysvedčeniami. Naučili sme žiakov byť poslušnými a oddanými hodnotám, akými sú čísla 1 až 5, resp. štvorstupňové hodnotenia. Pi naších najmenších sme akosi zabudli na kontrolnú funkciu, na spätnú väzbu. Nepovedali sme ich rodičom vlastne nič, v čom sa majú zlepšiť a v čom sú dobrí.

Teraz mnohí hodnotia inštitúcie školstva polročným vysvedčením. Ja sa neodvážim hodnotiť. Lebo kvalita sa tu akosi vytratila. Asi všetkým by som dal známku ABSOLVOVAL. Absolvovali sme prvý polrok zázračnej školskej reformy.

Martinko Kočiš

Martinko Kočiš

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Priatelia mi hovoria SUMO, neviem prečo, asi som veľmi veľký. Nemám rád ľudskú pretvárku a alibizmus, a ľudí, ktorí sa zbavujú zodpovednosti za svoje činy. Stačí niekedy uvedomiť si chyby. Ja som ich spravil strašne veľa.Moje celé meno je Martin Kočiš, na internete ale používam už dlhé roky prezývku Sumo. Narodil som sa v mestečku pri Hornáde, v Košiciach, kde aj bývam. Som v znamení škorpión a mám cca. 48rokov. Zoznam autorových rubrík:  Z denníka invalidného dôchodcuSpoločnosťCestovaniePríbehy taxikára HaitaueraŠkolstvoŠportTechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu